Hexagon 5.0 2019 Subiektywnie - Na co zwrócić uwagę?

Dodano:2020-01-08

hexagon 5.0

Nowy Hexagon 5.0 na rok 2019 napawał mnie mieszanymi odczuciami. Wizualnie nie za bardzo mi odpowiadał. Zdjęcia z katalogu przedstawiały czarno-niebieski, chłodny, policyjny kolor. Drugi kolor o niebo lepszy, z tego względu że zawsze lubiłem żółte akcenty w rowerach. Co prawda obawiałem się zobaczyć to w wydaniu matowym (bo Hexagon 5.0 występuje tylko w matowych lakierach), ale na żywo okazało się to bardzo ciekawym rozwiązaniem. Rower wygląda zupełnie inaczej niż to do czego zdążyłem się przyzwyczaić dotychczas. Rower dosłownie prosi się o jazdę próbną. 

hexagon 5.0 limonka
hexagon 5.0 niebieski

W skrócie:

  • hardtail z aluminiową ramą
  • widelec przedni skoku 75 mm i goleniach 28 mm
  • cena zakupu: 1849zł
  • 29-calowe koła
  • na szlaki rekreacyjne, ścieżki leśne
  • pozycja: lekko pochylona nad twarzą
  • geometria: zrównoważona, ale bezpieczna na zjazdach

Geometria roweru

Przy wyborze ramy Hexagona pojawia się dylemat, przynajmniej dla mnie: wybrać 19-calowy M czy 21-calowy L? W zeszłym roku na M czułem się dobrze, rower był mniejszy, można go było łatwiej kontrolować. W tegorocznym Hexagonie, rama w rozmiarze L mi odpowiadała, ale brakowało częściowo tej doskonałej zwrotności. To dlatego, że w rozmiarze 21 cali Kross zaoferował mi pozycję raczej zorientowaną na Cross Country, lekko pochyloną nad twarzą, niż wygodną, ​​bardziej wyprostowaną. Jeśli masz wątpliwości, moim zdaniem lepiej wybrać odrobinę mniejszy rozmiar.

Z główką pod kątem 69 stopni i widełkami o długości 444 mm rower znajduje się gdzieś pomiędzy dwoma światami: zwrotność i stabilność. W końcu jest przeznaczony do większości polnych lub leśnych szlaków, chociaż jeżeli solidnie popada deszcz, z tym ostatnim może być problem biorąc pod uwagę wąskie opony. Kierownica 680 mm nie jest szeroka, ale odpowiada wzorcowi użytkowania: zakłada się, że rower ma być uniwersalny i służyć także do transportu w mieście, gdzie węższa kierownica ma więcej sensu niż szeroka. Rura jest dość długa, biorąc pod uwagę obecne trendy 90 mm, ale można ją w dowolnym momencie zastąpić krótszą, aby dostosować pozycję na rowerze.

Wykończenia ramy są takie, jak można oczekiwać od producenta takiego jak Kross, który jest dobrze wykonany. Kable są przeciągane przez zewnętrzną część ramy co znacznie ułatwia ewentualne serwisowanie. Na koniec należy zauważyć, że waga ramy jest dość mała w porównaniu do tego, co znajdujemy w tym segmencie cenowym.

Wyposażanie

Pod względem konkurencji cena Hexagona 5.0 jest konkurencyjna. Na przykład za 200 zł mniej można kupić rower z kasetą z 7 zębatkami oraz mechanicznymi hamulcami tarczowymi, podczas gdy Hexagon oferuje hydrauliczne hamulce tarczowe i 8 zębatek w budżecie.

3 rzędowa korba i 8 rzędów na kasecie pozwalają wspinać się na bardziej strome zbocza, na przykład podczas zawodów amatorskich MTB. Zmiany przełożeń dokonuje się za pomocą dźwigni zintegrowanych z dźwigniami hamulca. Dolna podkładka zwiększa przełożenie, a górna je obniża. Zespół złożony z przerzutek Tourney i Acera nie jest mistrzostwem świata rowerów MTB, ale dobrze sobie radzi.

Hamulce Shimano M315 są połączone z mniejszymi tarczami 160 mm, co jest niekorzystne dla osób o wadze powyżej 85 kg, które wymagają większej tarczy na przednim kole (180 mm) i adaptera. Modulacja nie jest wymarzona, ale to od dawna bolączka hamulców Shimano. Tak czy inaczej hamulec hydrauliczny, zatrzyma Cię bezpiecznie w razie potrzeby. Pamiętaj, że hamulce tarczowe hydrauliczne potrzebują trochę czasu żeby się dotrzeć i osiągnąć optymalną siłę hamowania.

Koła z podwójnymi obręczami i piastami kulkowymi wyglądają solidnie, ale opony Mitas są naprawdę słabym ogniwem tego roweru. Są twarde, cienkie i nie zapewniają większego komfortu. Ulepszenie w tym względzie wcale nie byłoby złym pomysłem, a jeśli chcesz poczuć dużą różnicę, zestaw 29 x 2,25 byłby idealny i znacznie zmieniłby zachowanie i komfort jazdy tym rowerem.

Gripy są dosyć niewygodne i bez blokady, demontaż jest uciążliwy. Siodło ma rozsądny komfort, ale tutaj każdy będzie oceniał z punktu widzenia własnej anatomii, więc moje słowa są zbyteczne.

Dla kogo Hexagon 5.0?

Aktywni ludzie, którzy wychodzą w weekendy do lasu, którzy wciąż podróżują przez miasto na pewną odległość (fabryczne opony które Kross zamontował są znacznie bardziej wydajne na asfalcie), krótko mówiąc, rower do przemieszczania się. Wędrówki górskie można wykonywać pod warunkiem, że zaakceptujesz, że nie poczujesz zbyt dużego komfortu na mocno nierównych trasach. W każdym razie rama jest pięknie wykończona i pomalowana, nawet w kolorze niebieskim;), a całkowita waga roweru wynosi 14,5 kg, bez pedałów, około 500 gramów lżejszych niż konkurencja w tym segmencie. Tym samym rower staje się jednym z ciekawszych rowerów średniej półki serii Hexagonów.

: