Historia rowerów Kross Hexagon

Dodano:2020-01-03

Kross Hexagon to rower górski, ale również przeznaczony do codziennego użytkowania. Unikalna geometria pozwala pokonywać zróżnicowany teren z komfortem porównywalnym do roweru crossowego. Wygoda, przyczepność kół i sportowy design to główne atrybuty serii Hexagon.

Początki roweru górskiego Kross Hexagon

Mimo że rower Hexagon swoje początki ma w roku 2005 to tak naprawdę duży sukces komercyjny tej serii zaczął się w roku 2011. Podstawowy model Hexagona czyli Hexagon V2 był wydatkiem ok. 1000 zł i miał podstawowy osprzęt (głównie Shimano Tourney) oraz aluminiową ramę współpracującą z kołami 26" i amortyzowanym widelcem Bravo-375 firmy Zoom. Pojawił się też damski odpowiednik Hexagona, czyli rower EVIVA S1 LADY oraz EVIVA S3 na odpowiednio lepszym osprzęcie.

s1 damski hexagonDamski odpowiednik hexagona: Eviva S1 Lady

Najlepszy z modeli w 2011 to Hexagon V8. Podobnie jak wszystkie z Hexagonów na kołach 26 cali. Wyposażony został w hamulce hydrauliczne tarczowe Shimano oraz tylną przerzutkę Alivio M410. Amortyzowany widelec to Suntour XCT. Rower ważył 14,5kg i produkowany był w dwóch wersjach kolorystycznych: biało-czerwonym i grafitowo-czerwonym. Dostępny był w trzech wielkościach ramy: 17, 19 oraz 21 cali.

v8_bialy (1)Hexagon V8 2011 w kolorze białym

Jak można zauważyć, w roku 2011 wszystkie Hexagony sprzedawano bez pedałów. Kross odszedł od tego pomysłu w późniejszych latach i wszystkie rowery z tej serii miały już pedały w zestawie.

Rok 2012 i pierwszy Hexagon damski

Coraz większe zainteresowanie kobiet tematyką rowerową motywuje firmę Kross do stworzenia całej serii damskich rowerów górskich. Składają się na nie modele Hexagon F2, Hexagon F3, Hexagon F5 oraz damskie rowery Level. Cena najlepszego modelu damskiego to katalogowe 1399 zł Rower z ramą aluminiową na przerzutkach Tourney/Acera, hamulcach typu V-brake, widelcu Suntour XCT i kołach 26"

hexagon f5
Damski Hexagon F5 2012

Wśród rowerów męskich też nastąpiła zmiana nomenklatury. Od teraz Hexagony dostają oznaczenie "X". Mamy więc Hexagony od X2 do Hexagona X9 w cenie 1999 zł. Topowy model jak cała seria również na kołach 26", z bardzo dobrymi przerzutkami Acera/Deore, amortyzowanym widelcem z blokadą Suntour XCT 100 mm skoku. Całość ważyła ok 14 kg.

hexagon 9
Kross Hexagon X9 2012

Rok 2014 - Znika damski Hexagon

Sukces serii Hexagonów, również damskich, sprawia że znikają damskie wersje tego roweru. Zamiast tego powstaje od podstaw nowy damski rower - Kross Lea. Dotychczas trzy damskie modele Hexagona, przerodziły się w serię dziesięciu rowerów typu Lea. W tym dwa modele na kołach 29". Modele na kołach 26" oznaczone są literą "F", koła 29" to rowery Lea B3 oraz Lea B2. Topowy model to Lea F8 z amortyzatorem Rock Shox XC 30, 27-biegowym napęd Shimano i hamulcami tarczowymi Avid Elixir 3. Cena katalogowa tego roweru to 2.999 zł

Wśród męskich modeli w zasadzie bez zmian. Dostępne są modele od X1 do X9 w przedziale cenowym od 999zł do 1999zł

kross lea b3
kross lea B3 2014
kross lea f8
Kross Lea F8 2014

Rok 2015 - Pierwsze Hexagony na kołach 27,5"

Rosnąca popularność kół większych niż 26 cali popycha Krossa w kierunku rozwoju serii Hexagon. Powstają Hexagony serii "R" czyli na kołach 27,5 cala. Równolegle produkowana jest jeszcze seria na mniejszych średnicach koła. Seria "X", czyli koła 26" ma mniejsze rozbicie cenowe. Hexagon X1 kosztuje 1049 zł, natomiast najdroższy X6 - 1949 zł. Ciekawostką jest Hexagon X2 w dwóch wariantach. Podstawowy to koszt 1299 zł, oraz Hexagon X2 DISC z hamulcami tarczowymi o 100 zł droższy. 

Seria R składała się z pięciu modeli, zaczynając na Hexagonie R3, a na grafitowo-pomarańczowym R8 kończąc. Cena topowego Hexagona R8 to 2099 zł

hexagon r8 2015Hexagon R8 2015

Rok 2017 - Urozmaicenie serii o koła 29"

Kross nie zatrzymuje rozwoju serii Hexagon. Wprowadza nowe koła 29" i nazewnictwo z literą "B". Teraz cała seria to 11 rowerów. Cztery Hexagony X na kołach 26", w tym dwa Hexagony X2 (standardowy, oraz DISC na hamulcach tarczowych mechanicznych). Pięć rowerów na kołach 27,5" w tym topowy Hexagon R8, który był hitem sprzedaży od kiedy zaczął występować w kolorze czarno-grafitowym. Dwa, można powiedzieć eksperymentalne rowery na kołach 29" Hexagon B3 oraz Hexagon B5 

kross hexagon b3 2017Kross Hexagon B3 2017
kross hexagon b5 2017Kross Hexagon B5 2017

Rok 2018 - Ujednolicenie nazewnictwa

W roku 2018 wszystko było już jasne. Koła 29" osiągają wielki sukces więc są potrzebne, ale mniejsze koła też mają swoich fanów. Rozwiązaniem okazało się uproszczenie całej serii do siedmiu modeli, które występować będą na różnych wielkościach kół. Dostaliśmy więc do dyspozycji Hexagona od 1.0 do 7.0.

Stawkę otwiera rower w cenie 1199 zł. Do wyboru są dwa kolory, tylko jeden rozmiar kół - 26", rozmiary ramy od XS(14") do L(21")

Hexagon 2.0 oraz 3.0 to już możliwość wyboru rozmiaru kół między 26 a 27,5".

 W kolejnych modelach Hexagona możemy wybierać między kołami 27,5 a 29". Zestawienie zamyka Hexagon 7.0 w cenie 2499 zł

hexagon 7.0 2018Kross Hexagon 7.0 2018

Rok 2019 - Podwyższenie poprzeczki 

Skonsolidowana seria Hexagonów powiększa się o jeden model. Mamy zatem osiem rowerów w serii, a topowym model zostaje Hexagon 8.0 w cenie 2.999 zł, stając się tym samym pierwszym i jedynym Hexagonem z amortyzatorem Rock Shox. Zadbano też o bardziej płynną zmianę przełożeń na blatach korby. W tym celu zastosowano przerzutkę przednią Shimano Acera FD-M3000

: