Rozmiary opon rowerowych - kompendium wiedzy o oponach

Dodano:2022-11-29

Rozmiary opon rowerowych

Rowery mają różne rozmiary kół w zależności od modelu, co przekłada się automatycznie na inny rozmiar opon. Jednoślady w naszym kraju sprzedawane są z oponami o średnicy od 10 do 29 cali. I to właśnie system calowy jest stosowany najczęściej w Polsce do oznaczenia ich rozmiaru. Największe problemy pojawiają się w sytuacji, kiedy zachodzi potrzeba wymiany na nowe opony, a producent użył zapisu w milimetrach.

Warto dokładnie zapoznać się z poszczególnymi liczbami i oznaczeniami, aby nie martwić się, że zakupimy niewłaściwe opony do swojego roweru. Rozmiary opon mogą być podawane według systemu angielskiego – w calach lub według systemu francuskiego – w milimetrach. Te dwie metody w zupełności wystarczą, aby poznać wysokość i szerokość opon rowerowych.

Jak sprawdzić rozmiar opony w rowerze?

Na początku może się wydawać, że weryfikacja tego, jaki rozmiar opon ma dany rower, jest niezwykle trudna. Ale to tylko brzmi i wygląda groźnie! W praktyce wybranie odpowiedniego rozmiaru jest dużo łatwiejsze. Na ściance każdej opony znajduje się zapis cyfr, które umożliwią odczytanie ich właściwego rozmiaru.

Musimy jednak pamiętać, że powstały różne skale. Na szczęście nie trzeba znać wszystkich! Pod koniec lat 60. producenci opon rowerowych działający na terenie Europy opracowali wspólny system ETRTO, który jasno określił zasady oznaczania rozmiaru opon rowerowych. W tym miejscu warto wyjaśnić, że pod skrótem ETRTO kryje się Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Dętek.

Jak powstał jednolity schemat znakowania opon? Polega on na tym, że na ogumieniu umieszczany jest zapis dwóch liczb, które są oddzielone od siebie myślnikiem. Pierwsza liczba (często trzycyfrowa) oznacza średnicę wewnętrzną opony lub zewnętrznej felgi. Druga liczba natomiast określa szerokość. Bardzo często znajdują się one z boku opon i są oznaczone białym kolorem.

Czytaj również: Rowerem pod namiot. Jak przygotować się na wyprawę rowerową?

Wymiary opon rowerowych w calach

Jednym ze sposobów podawania rozmiaru ogumienia jest system angielski. W nim rozmiar opon rowerowych podawany jest w calach. W sprzedaży dostępne są modele w rozmiarach od 10 do 29 cali. Tak naprawdę to rozmiar kół danego roweru. Oznaczanie rozmiaru opon w calach jest najbardziej czytelne i zrozumiałe dla miłośników dwóch kółek. Najczęściej podawana jako dwucyfrowa liczba.

Czasami jednak mogą pojawić się pewne wątpliwości. Wynikają one z tego, że na ogumieniu widnieje zapis typu 26 x 1,5 cala. Trzeba wtedy wiedzieć, że pierwsza liczba dotyczy zewnętrznej średnicy opony, a druga odnosi się do jej szerokości. Warto pamiętać, że jeden cal to 2,54 mm.

Na co trzeba jeszcze zwrócić uwagę? Otóż kupując nowe obręcze, należy ich wielkość podaną w calach traktować umownie jako szerokość koła roweru. Poza tym należy skorzystać ze skali ETRTO. Wtedy będziemy mieć pewność, że dokonamy właściwego wyboru.

Aktualna tabela rozmiaru opon rowerowych w calach wygląda następująco:

  • od 152 mm do 194 mm – 10 cali,
  • od 203 mm do 248 mm – 12 cali,
  • od 254 do 298 mm – 14 cali,
  • od 305 mm do 369 mm – 16 cali,
  • od 355 do 400 mm – 18 cali,
  • od 381 do 451 mm – 20 cali,
  • od 484 mm do 508 mm – 22 cale,
  • 507 mm – 24 cale,
  • 559 mm – 26 cali,
  • 630 mm – 27 cali,
  • 584 mm – 27,5 cala,
  • 622 mm – 28 cali,
  • 622 mm – 29 cali.
Czytaj również: Jakie zapięcie do roweru zabezpieczy Twój rower?

Wymiary opon rowerowych w milimetrach

System francuski jest trochę bardziej skomplikowany, ponieważ tutaj dane są podawane w milimetrach. Na oponach można spotkać, takie zapisy jak 700 x 40C czy 700 x 35C. Jak czytać rozmiar opon rowerowych według takiego wzoru?

Wyjaśnimy to na przykładzie. Podana liczba 700 oznacza wymiar zewnętrznej średnicy, tak jak zostało to wcześniej podkreślone w milimetrach. Z kolei liczba z literą dotyczy szerokości ogumienia. Im litera znajduje się wyżej w alfabecie, tym opona jest węższa.

Przez bardzo długi czas obowiązywały oznaczenia od A (najwęższa) do D (najszersza). Z czasem te litery zostały zastąpione kolejnymi, ponieważ tego typu opony przestały być stosowane w rowerach.

System francuski nastręcza rowerzystom wiele trudności. Dlatego w takich sytuacjach najlepiej skorzystać z systemu ETRTO, aby upewnić się, że kupujemy odpowiednie ogumienie do naszego jednośladu. Wystarczy, że pomylimy litery, a przez różnicę w średnicy wewnętrznej nie będzie możliwe założenie wybranych opon.

Ten system często jest stosowany w rowerach szosowych i gravelowych. Co ciekawe, średnicę podaje się w calach, a szerokość opony już w milimetrach. Trzeba być bardzo uważnym kupując opony do tego rodzaju rowerów.

Szerokość opony – jakie to ma znaczenie?

Osoby, które bardzo dużo jeżdżą na rowerach, doskonale wiedzą, że szerokość opony ma bardzo duże znaczenie w czasie jazdy. Dany model roweru ma swoją standardową szerokość, która jest powszechnie stosowana w przemyśle rowerowym. Jednak formalnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać oponę pasującą do obręczy, ale węższą lub nieco szerszą.

Trzeba jednak pamiętać, że każda obręcz ma swoje ograniczenia. W rowerach szosowych ich szerokość wynosi od 22 do 32 mm. Aktualnie najpopularniejsze opony mają szerokość od 25 do 28 mm. Natomiast w rowerach trekkingowych, miejskich czy crossowych stosuje się opony o szerokości od 32 do 47 mm.

Warto zwrócić uwagę, że im opona będzie węższa, tym intensywniej podczas jazdy odczujemy wszelkie nierówności. Dlatego w rowerach MTB stosuje się jedne z najszerszych opon, aby jazda na tego typu jednośladach była komfortowa. Z kolei w rowerach szosowych szerokich opon się nie używa, ponieważ stawiałyby większy opór powietrza. To natomiast utrudniałoby jazdę w czasie wyścigów.

Sprawdź również: Rowery górskie MTB

Jak dopasować rozmiar opony rowerowej?

Nie do każdego jednośladu będzie pasowała dana opona rowerowa. Wynika to z faktu, że rowery mają równe ramy i widelec. Tym samym stanowią swego rodzaju barierę, której nie da się pokonać. Aby nie popełnić błędu podczas zakupu rozmiaru opony, należy przede wszystkim znać szerokość obręczy.

Ponadto nawet opona, która zmieści się w obręczy, nie gwarantuje, że jazda na rowerze będzie wygodna i komfortowa. Aktualnie sporym ułatwienie jest to, że do danego rodzaju roweru stosuje się określone rozmiary opon. W tym przypadku producenci kierują się dopasowaniem ich do rodzaju nawierzchni.

Warto również dostosować wysokość kół w jednośladzie. Ma ona bardzo duży wpływ na szybkość i zwrotność przemieszczania się po trasie lub szosie. Do tego trzeba zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika – wyróżniamy opony typu slick (najlepiej sprawdzą się podczas jazdy po asfalcie), semi-slick (uniwersalne) oraz terenowe (bez ciągłego bieżnika, dzięki czemu mają lepszą przyczepność do podłoża).

Jeśli planujemy zakup nowych opon rowerowych, to najlepiej dokładnie sprawdzić zapis oznaczający ich rozmiar na bocznej ściance opon. Jeśli jest on niewidoczny bądź też uległ starciu, to lepiej skorzystać z kalkulatora opon rowerowych. Dzięki niemu unikniemy pomyłki i problemów z ich zwrotem.

Kiedy wymienić opony rowerowe?

Wpływ na, to kiedy wymienimy nasze opony rowerowe, ma kilka czynników. W pierwszej kolejności trzeba zwrócić uwagę na aspekt użytkowania jednośladu. Jeśli pokonujemy na rowerze setki kilometrów, a do tego jeździmy po różnych nawierzchniach, powinniśmy dokładnie obserwować opony i stopień starcia bieżnika.

Im bardziej będzie starty bieżnik, tym bardziej oczywiście wzrasta ryzyko przebicia opony. Jednak nie da się określić z pełną dokładnością, czy stanie się to za 20 czy 100 kilometrów. Podobnie zresztą jak nie da się jednoznacznie określić, ile jesteśmy w stanie przejechać na jednej oponie mając ją od nowości.

Kiedy zatem wymienić opony rowerowe? Trzeba dokładnie obserwować i oceniać ich stan. Jeśli zauważymy jakiekolwiek przetarcia na ściankach, oderwane klocki bieżnika, wyraźne bicie opony na boki, a także dostrzeżemy sparciałą gumę, to znaki ostrzegawcze, że czas na nowe ogumienie.

Opony w jednośladzie można wymieć samodzielnie. Można również oddać rower do profesjonalnego serwisu rowerowego, w którym doświadczeni pracownicy zajmą się wymianą opon. Do tego sprawdzą działanie poszczególnych systemów. Dzięki temu będzie można bezpiecznie pokonywać kolejne kilometry na ulubionym jednośladzie!

: