Jak poprawnie ustawić licznik rowerowy?

Dodano:2023-06-05
Kategorie:Porady

Jednym z najczęściej kupowanych akcesoriów do roweru jest licznik. Z pozoru jego ustawienie wydaje się prostym zadaniem. Wymaga jednak dokładności i precyzji. Tylko wtedy osiągane wyniki będą poprawne.

Przed jego montażem należy dokonać kilku pomiarów, między innymi obwodu koła. W odpowiednich miejscach musi być również ulokowany czujnik wraz z magnesem. Dzięki temu na urządzeniu wyświetlać się będzie dokładny dystans oraz prędkość, z jaką się przemieszczamy.

Dla wszystkich, którzy mają wątpliwości, jak ustawić licznik rowerowy, przygotowaliśmy ten przewodnik. Krok po kroku wyjaśniamy, jaki licznik wybrać do swojego jednośladu, jak go zamontować, a następnie prawidłowo ustawić.

Rodzaje liczników

Standardowo liczniki dzielimy na dwie grupy. Do pierwszej należą te, które dane do czujnika przesyłają przez kabel. W drugiej ten proces odbywa się bezprzewodowo, wykorzystując fale radiowe.

To, jaki licznik wybierzmy, zależy od indywidualnych preferencji. W naszym sklepie Traperek.pl znajdziesz różne modele liczników w bardzo atrakcyjnych cenach. Na elektronicznym wyświetlaczu licznik jest w stanie gromadzić następujące informacje dotyczące między innymi:

  • prędkości,
  • prędkości maksymalnej,
  • średniej prędkości,
  • czasu jazdy,
  • dystansu dziennego,
  • dystansu całkowitego,
  • wskazywać godzinę.

W zależności od wybranego modelu urządzenie może być ładowane przez USB albo należy systematycznie wymienić w nim baterie. Przed podjęciem ostatecznej decyzji trzeba zapoznać z pełną specyfikacją wybranego licznika.

Funkcje licznika i jego działanie

W zależności od wybranego modelu licznik może posiadać od dziewięciu do nawet dwudziestu dwóch funkcji. Śmiało możemy go nazywać małym komputerem, jest bowiem niewielkich rozmiarów, a mimo to potrafi zgromadzić bardzo dużo informacji.

Najczęściej funkcje dzieli się na ogólne i rowerowe. Do tej pierwszej zalicza się między innymi auto scan, jednostki metryczne, menu (może być obsługiwane w pięciu językach), wbudowany termometr oraz licznik spalonych kalorii.

Druga grupa jest bardziej rozbudowana i dotyczy już konkretnych danych, jakie można pozyskać z licznika rowerowego. To między innymi informacje dotyczące przejechanego dystansu (całkowitego, tygodniowego), prędkości (aktualnej, średniej, maksymalnej) czy kadencji.

Wszystkie te informacje podczas jazdy zbiera czujnik połączony z magnesem. Jak to się odbywa? Podczas obrotu koła magnes znajdujący się na poziomie czujnika przekazuje do niego dane. Dzięki temu wiemy, jaki dystans pokonujemy. Natomiast prędkość jazdy określana jest w zależności od liczby spotkań magnesu z czujnikiem.

Kluczem do poprawnych danych dotyczących przejechanych kilometrów oraz prędkości jest prawidłowe ustawienie licznika rowerowego. Nie można po prostu umieścić urządzenia na kierownicy czy ramie roweru. Licznik przed jazdą trzeba odpowiednio jeszcze skonfigurować i wprowadzić niezbędne informacje.

Jak prawidłowo zamontować licznik?

Sam montaż licznika nie powinien nastręczyć nikomu większego problemu. Kupując urządzenie w zestawie, otrzymamy specjalne uchwyty, dzięki którym będziemy mogli przymocować licznik do kierownicy lub wspornika kierownicy.

Warto pamiętać, aby wybrać miejsce, które nie będzie ograniczało naszego dostępu do osprzętu roweru. Do tego licznik należy dość stabilnie przymocować, aby podczas jazdy nas nie dekoncentrował. Przed odpowiednim dokręceniem wszystkich elementów trzeba pamiętać jeszcze o właściwym ustawieniu wyświetlacza, abyśmy na bieżąco mogli monitorować dane wyświetlane na ekranie.

Wysokość czujnika i magnesu

Montaż samego urządzenia to jedna kwestia. Druga część to mocowanie czujnika i magnesu. Wbrew rozpowszechnianym informacjom wysokość montażu czujnika i magnesu nie ma żadnego wpływu na dokładność pomiaru.

Inną kwestią jest to, że oczywiście te dwa niezbędne elementy muszą być kompatybilne i znajdować się niewielkiej odległości od siebie. Zaleca się, żeby ta odległość nie przekraczała kilku milimetrów. W związku z tym najczęściej ich montaż wykonuje się w pobliżu piasty. A dokładnie przestrzeni, gdzie szprychy dosuwają się do widelca.

Dlaczego to tak istotne? Po pierwsze w grę wchodzą kwestie bezpieczeństwa. Po drugie, przewody od czujnika nie mogą dostać się w szprychy lub inne części roweru. To może blokować przesyłanie sygnału. Magnes z kolei najlepiej umieścić na szprychach i postarać się, aby znalazł się na tej samej wysokości co czujnik.

Jeśli tak zamontujemy urządzenia, że czujnik i magnes, mówiąc w uproszczeniu, będą się widziały. Wtedy możemy być spokojni o dokładność pomiaru. Licznik będzie wskazywał dane po tym, jak koło wykona pełny obrót.

Obwód opony – jak zmierzyć?

W dalszej kolejności należy skonfigurować licznik. Zanim jednak to zrobimy, musimy ustalić obwód koła roweru, na którym montujemy licznik. Są trzy proste sposoby, aby prawidłowo oszacować obwód.

Pierwszy z nich polega na tym, aby na oponie, a także w miejscu startowym wykonywania pomiaru, zaznaczyć wyraźnie linię. Następnie bardzo powoli wykonać pełen obrót koła i jego również zaznaczyć. Na koniec wystarczy dokonać odczytu wykonanego pomiaru, od punktu startowego do końcowego. Wynik będzie stanowił właśnie rozmiar obwodu opony rowerowej.

W tym miejscu mamy małą podpowiedź. Aby ułatwić sobie cały proces, rowerzyści bardzo często pierwszy punkt pomiaru wyznaczają sobie na wysokości wentylu. Pod względem wizualnym jest to najbardziej widoczny i strategiczny punkt.

Drugi sposób wymaga od nas nieco mniej skomplikowanych działań. Wystarczy spisać dane znajdujące się na ściance opony. Bardzo często dane zamieszczone na oponie to ETRTO i rozmiar. Następnie uzyskane dane trzeba porównać z opracowanymi tabelami przelicznikowymi obwodu koła.

Jest jeszcze trzeci sposób, ale on niestety obarczony jest pewnym marginesem błędu. W tym przypadku posiłkujemy się czystymi działaniami matematycznymi. Co to oznacza? Można zmierzyć średnicę koła (pamiętać, że koło musi być odpowiednio napompowane).

Potem wystarczy długość średnicy przemnożyć przez liczbę Pi, czyli 3,14. W ten sposób otrzymamy obwód koła. Jednak, jak zaznaczyliśmy wcześniej, ten wynik nie będzie w pełni precyzyjny.

Ustawienie licznika. Jak to zrobić?

Uzyskane dane na koniec należy wprowadzić do urządzenia. Wcześniej trzeba się upewnić, czy licznik jest zaprogramowany na milimetry, czy centymetry. Można też dodatkowo ustawić godzinę i datę.

Jak już to zrobimy, to w celu sprawdzenia prawidłowego odczytu należy przejechać dłuższy odcinek trasy. Dzięki temu zyskamy pewność, że wszystko działa jak należy.

Można w jeszcze jeden sposób zweryfikować poprawność danych. Wystarczy na swoim smartfonie zainstalować aplikację rowerową i korzystając z funkcji GPS sprawdzić poprawność działania licznika. Ważne, aby na początku wybrać prosty odcinek drogi. Wtedy uzyskane dane będą najbardziej wiarygodne.

Ustawienie licznika rowerowego – podsumowanie

Cały proces, jak ustawić licznik rowerowy, wydaje się rozbudowany. Ale wystarczy tylko odpowiednio się do niego przygotować, wykonywać wszystkie punkty krok po kroku i odpowiednio się skoncentrować. Kluczem jest odpowiednie wczytanie się w instrukcję.

Jeśli uznamy, że nie poradzimy sobie z montażem, zawsze możemy skorzystać z pomocy specjalistów w serwisach rowerowych. Zaoszczędzimy sobie czasu i niepotrzebnych nerwów przy całym procesie instalacji. Koszty takiej usługi są naprawdę niewielkie.

Dzięki najnowszej technologii tego typu urządzenia są bardzo intuicyjne. Pamiętajmy jednak, że nie ma jednej uniwersalnej metody montażu licznika. Poza tym zawsze trzeba założyć delikatny margines błędu urządzenia.

Coraz więcej liczników uruchamia się bezpośrednio po włączeniu baterii. Wtedy wystarczy tylko podać wymiary obwodu kół rowerowych. Reszta parametrów będzie praktycznie sama się aktualizowała.

Dzięki zaawansowanym funkcjom liczniki są w stanie podać wszystkie interesujące nas dane. My z kolei stale możemy je sprawdzać, porównywać i kontrolować.

Dzięki temu możemy wyznaczać sobie nowe cele, pokonywać swoje bariery, a nawet pobijać indywidualne rekordy!

: