Jaka jest różnica między rowerem damskim, a męskim?

Dodano:2020-01-13

Rowery trekkingowe damskie i męskie

Nie trzeba być fachowcem w dziedzinie rowerów, żeby wiedzieć, że istnieje powszechny podział na rowery damskie i męskie. Różnorodność ta znana jest już od wielu lat, dzięki czemu z marszu oceniamy jakiej „płci” jest dany rower. Współcześnie jednak te różnice nie są na tyle łatwe do zauważenia, co kilkanaście lat temu, a to za sprawą ciągle zmieniających się wymagań, jakie muszą spełniać producenci.

Jakie są dostępne rowery?

Obecnie mamy na rynku większy wybór rowerów, o różnym przeznaczeniu niż jeszcze kilkanaście lat temu. Jak jeszcze pokolenie naszych rodziców, podczas zakupu roweru, podejmowało wybór między wersją męską, damską i dziecięcą, tak my mamy zdecydowanie większe pole manewru mogąc zdecydować się na rowery miejskie, turystyczne (trekkingowe), górskie (MTB), szosowe, składaki i wiele innych, często także z podziałem na damskie i męskie. Skąd tak wielki wybór? Rozwijający się przemysł i liczne badania wykazały, że zależnie od przeznaczenia roweru, sposobu jazdy i warunków, w jakich jest używany, konieczne jest zastosowanie konkretnych standardów, jak wytrzymałość ramy, a także kąt nachylenia sylwetki.

Czemu służy podział na rowery damskie i męskie w rowerach trekkingowych?

Rowery trekkingowe damskie i męskie różnią się między sobą głównie kształtem ramy. Rowery trekkingowe męskie mają wyższy przekrok, jednak nie jest on już najczęściej całkowicie poziomy, jak w przypadku starszych modeli, lecz górna rura poprowadzona jest pod lekkim skosem – ułatwia to wsiadanie i zsiadanie z roweru, bez utraty sztywności całej ramy. Producenci coraz chętniej produkują rowery turystyczne w damskich wersjach, z obniżonym przekrokiem. Wygoda ich użytkowania sprawiła, że w ciągu ostatnich lat nie są uznawane za typowo kobiece i przykładowo rowery trekkingowe damskie firmy Kross są tak samo chętnie użytkowane przez kobiety, jak i przez mężczyzn. Niewielkie różnice widoczne są także w masie sprzętu, jednak są one spowodowane wyłącznie mniejszym rozmiarem samej ramy, dostosowanym do niższego wzrostu i drobniejszej budowy ciała kobiet. W przypadku rowerów górskich różnice między rowerem damskim a męskim są w zasadzie niezauważalne lub podział taki nie występuje. Jest to spowodowane koniecznością zachowania restrykcyjnych standardów sztywności, którą obniżenie górnej rury ramy mogłoby drastycznie zmniejszyć.
Choć podział na rowery damskie i męskie nadal funkcjonuje, producenci coraz chętniej poszukują rozwiązań obniżających przekrok, będący do tej pory wyróżniającą cechą kobiecych wersji sprzętu. Takie działania mają na celu zwiększyć komfort użytkowania, ułatwić wsiadanie i zasiadanie z roweru, szczególnie w nagłych sytuacjach.

: